Bergasak Korang Ni



Sejak aku bikin blog NoorizamShah.com dulu, ramai jugak yang follow blog tu. Terima kasih la. Bila aku buka blog fikirsaja kat blogspot, kira masih ada lagi yang follow blog ni dan makin ada penambahan follower nampaknya.

Bila aku try tengok kat google, banyak info link kat NoorizamShah.com dah mula dicuci. So, jika kau taip apa-apa keyword yang berkaitan, Google tak dapat nak spider blog tu lagi dah. Dihapuskan dari ingatan nampaknya.

Kenangan mungkin akan tinggal kenangan. Apa-apa pun, aku try juga tulis benda-benda yang bagi manfaat kat korang.

Sabtu ni, aku akan ada kat seminar berkaitan topik buat duit dengan eBay. Dalam seminar ni aku sediakan modul bermula dari asas sampai lah macam mana nak berniaga kat eBay. Sepanjang aku mengajar orang ni, korang jangan tak percaya, begitu ramai org yang aku jumpa atau yang jumpa aku, masih lagi tak tau macam mana nak bisnes kat eBay.

Itulah realiti. Kau tak boleh nafikan masih ramai kat luar sana yang ZERO KNOWLEDGE. Jadi korang jangan pertikaikan diaorg ni, kenapa diorg tak nak berguru dengan buku, ebook, dvd, forum. Itu hak diaorg. Diorg ada kemampuan, aku pulak sebagai org yang akan berkongsi ilmu, aku akan share apa juga ilmu yang aku ada untuk manfaat diorg.



Contoh macam sorang follower kat fan page facebook aku ni. Agak-agak kau, kat mana silapnya? Adakah dia tak jumpa infomasi yang betul kat internet atau apa?

Jadi, buat kau yang dah ada pengalaman ber-eBay, org-org macam ni jgn kau kondem, atau pun kau kondem pulak org yang nak share tu. Asal korang dulu pun ZERO juga. Jadi bila dah berisi tu, jangan lah mempelekehkan apa-apa usaha org lain yang ingin memandaikan org lain. Sama ada perkongsian tu FREE atau BERBAYAR, itu terpulang kepada org yang nak memilih.

Kalau kau caj org sampai RM100,000.00 dan org tu mampu nak bayar, kau nak buat apa? Asalkan perkongsian kau mampu memberi pulangan yang berbaloi kat org yang belajar, org tak akan complain banyak-banyak.

Tapi kau kena ingat, org yang nak belajar tu pulak macam mana? Adakah sebab dia ada duit tapi langsung tak ada kehendak, itu pun kau jadikan diorg pelajar kau, ha, itu aku tak tau nak jawab. Kalau dia rasa apa yang kau ajar tu tak berbaloi, ha itu, kau dan dia pikir lah sendiri.

Bagi aku, biarlah apa yang kau nak caj tu, bersesuaian dengan ilmu, pengalaman dan kredibiliti kau. Aku ambil contoh, nak mengajar org yang langsung tak tau guna komputer dan internet, ia berbeza dengan mengajar org yang tutup mata selamba je boleh surf internet.

Dua-dua org ni boleh jadi org berjaya. Membezakan diaorg ni samada cepat atau lambat je. Kalau tahap kerajinan dan ketekunan diorg pada tahap tinggi, korang boleh la anggarkan berapa cepat diorg punya proses untuk berjaya. Yang penting kau kena beri support kat diorg ni. Maklumlah, dah datang seminar, dah bayar sekian-sekian, tapi support tak ada. Kau tinggal gitu je.

Yang dah datang belajar pulak, jangan lah jadi pemalu sangat, sampai nak hantar emel dan nak bertanya pun malu-malu. Bila nak pandai kalau asyik malu je. Bila kau dah belajar ilmu bisnes kat eBay ni, besarkan juga network kau tu. Sebab tu lah bila datang seminar, kita jgn duduk diam sorang-sorang. Terpinggir je kat hujung dinding. Tak nak tegur kawan kat sebelah. Bila makan, tunduk malu je.

Eh.. macam ni, nanti org kata kita kera sumbang. Cuba try bercampur-campur sket. Buat busines network. Tanya kawan-kawan lain apa diorg buat. Kalau ada bisnes kad, ha tukar-tukar la bisnes kad. Jangan terlebih-lebih sudah la yea.

Aku suka ingatkan kawan-kawan aku, kalau korang nak pandai, jangan asyik mengharap benda yang FREE je. Sesekali letakkan komitmen untuk diri sendiri dan cuba hadirkan diri ke seminar-seminar bermanfaat yang berbayar. Bukan semata seminar aku je. Banyak seminar org lain lagi kau boleh attend.

Kalau ada 10 seminar eBay kau nak attend, ha pie je attend. Setiap org dia punya pengalaman mungkin berbeza-beza. Ada yang white hat teknik, grey hat teknik, black hat teknik dan apa-apa teknik lah.

Aku dah merasa pengalaman jatuh bangun dalam bisnes eBay, jadi aku rasa layak aku berkongsi ilmu dan pengalaman aku sepanjang 6 tahun berbisnes. Jadi, jangan ada pula yang pertikai kenapa aku buat seminar asas eBay sebab dah company aku buat bisnes tu, kau nak bangkang lagi? Huh! Hanya jauhari mengenal manikam. Peace. :D

Anda mungkin berminat

seminar

Fikir Saja